2-Tim-3-16

Paulus is heel formeel: de gehele Bijbel is door God geïnspireerd. Letterlijk staat hier: “de Schrift is het werk van de adem van God die via de bijbelschrijvers gehandeld heeft”.

Doorheen Gods Woord leren we wie Hij is, hoe Hij met mensen, problemen en conflicten omgaat, en leren alles over zijn eeuwige plan voor zijn schepping. We leren God dus veel beter kennen door in zijn Woord te lezen.

Gods Woord is ook nuttig om een goed christelijk leven te leiden, zegt Paulus. Hij spoort Timoteüs aan het Woord te gebruiken om anderen dingen bij te leren (onderwijs), om foute veronderstellingen recht te trekken (weerlegging), om de levenswandel van mensen meer te laten stroken met Gods wil (verbetering) en hen te laten zien hoe zij een heilig leven kunnen leiden (opvoeding in rechtvaardigheid).

Maar over welke ‘Schrift’ heeft Paulus het hier eigenlijk? In die tijd was het Nieuwe Testament immers nog niet af – het zou nog honderden jaren duren voor het definitief werd vastgelegd in het derde Concilie van Carthago in 397. Paulus schrijft in zijn brief aan Timoteüs een opvallende verwijzing naar de Schrift neer.

De Schrift zegt immers: ‘U mag een dorsend rund niet muilkorven’ en ‘De arbeider is zijn loon waard.’ – 1 Timoteüs 5:18

Deze tweede uitspraak komt voor in het Oude Testament, maar wordt door Jezus op deze manier hernomen in het Matteüs-evangelie. Dit lijkt erop te wijzen dat er in die tijd al nieuwtestamentische geschriften bestonden die de status hadden van ‘Schrift’.

Besef daarbij vooral dat geen enkele profetie uit de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat, want nooit is een profetie voortgekomen uit menselijk initiatief: mensen die namens God spraken werden daartoe altijd gedreven door de heilige Geest. – 2 Petrus 1: 20-21

Petrus legt veel nadruk op het feit dat de profetieën niet door gewone mensen werden uitgesproken, maar door mensen die geheiligd waren in de Geest. Zo konden zij uitspreken wat God door hen heen wilde vertellen. En dat geldt ook voor de rest van de Bijbel. “De adem van God”, waarnaar ik eerder al verwees, is niets minder dan de heilige Geest.

Bedenk dat het geduld van onze Heer uw redding is. Dat heeft ook onze geliefde broeder Paulus u geschreven met de wijsheid die hem is geschonken. Hij schrijft dit overigens in alle brieven waarin hij dit onderwerp ter sprake brengt. Daarin staat een en ander dat moeilijk te begrijpen is en dat door onwetende en onstandvastige mensen, tot hun eigen ondergang, wordt verdraaid; dat doen ze trouwens ook met de overige geschriften. – 2 Petrus 3:15-16

Petrus maakt zonder veel omhaal de brieven van Paulus evenwaardig aan het Oude Testament, net omdat Hij er zeker van was dat Paulus geheiligd was in de Geest. De ‘wijsheid die Paulus is geschonken’ is niets minder dan de heilige Geest die in Hem werkzaam was, en die hem toeliet om de dingen te bekijken vanuit het perspectief van God. Ook Paulus zelf zegt dit meermaals.

Er zijn ook ‘onwetende’ en ‘onstandvastige’ mensen, die de Schrift wel kennen, maar deze niet correct interpreteren en er zich niet aan kunnen houden zonder hulp van de Geest. Ook voor ons geldt nog steeds: het hebben van de Bijbel maakt je niet als bij toverslag immuun voor dwaalleer.

Omdat de heilige Geschriften door God geïnspireerd zijn, zijn ze nuttig en hebben ze de kracht de gelovigen op te bouwen en op te voeden.

Uw woord is een lamp voor mijn voet,
een licht op mijn pad.
– Psalm 119:105